Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje o zwiększeniu liczby urządzeń systemu RedLight w Polsce. Nowy monitoring pojawi się na dziesięciu skrzyżowaniach i pięciu przejazdach kolejowo-drogowych.
Kiedy urządzenia zostaną zamontowane, CANARD będzie prowadził kontrole już na 60 skrzyżowaniach oraz 10 przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzenia dostarczy i zainstaluje VITRONIC EASTERN Europe sp. z o. o.
Nowe urządzenia do połowy 2026r.
Lokalizacje nowych urządzeń wytypowano przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz policją. Wybrano takie miejsca, w których najczęściej dochodzi do zdarzeń drogowych spowodowanych niezastosowaniem się przez kierujących pojazdami do czerwonego sygnału świetlnego.
Nowe lokalizacje systemów RedLight na skrzyżowaniach:
- Nekla - DK92, skrzyżowanie DK92 z ul. Dworcową i Powstańców - woj. wielkopolskie,
- Tczew - DK91, skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego - woj. pomorskie,
- Malbork - DK22, skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca - woj. pomorskie,
- Wolsztyn - DK32, skrzyżowanie DK32 z ul. Powstańców - woj. wielkopolskie,
- Kożuszki-Parcele - DK92 - woj. mazowieckie,
- Ołtarzew - DK92, skrzyżowanie DK92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską - woj. mazowieckie,
- Targowisko - DK94, skrzyżowanie DK94 z DW963, woj. małopolskie,
- Czeladź - DK94, skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej, woj. śląskie,
- Kościelna Wieś - DK12, skrzyżowanie DK12 z ul. Ostrowską i Kościelną - woj. wielkopolskie,
- Wojkowice Kościelne - DK86, skrzyżowanie DK86 z ul. Zawodzie - woj. śląskie.
Przygotowano również lokalizacje zastępcze:
- Lipie Śląskie - DK11, skrzyżowanie DK11 z ul. Lisowicką, woj. śląskie,
- Inwałd - DK52, skrzyżowanie ul. Wadowickiej z Radosną, woj. małopolskie,
- Kudowa-Zdrój - DK8, skrzyżowanie DK8 z ul. Zdrojową, woj. dolnośląskie,
- Strzałkowo - DK92, skrzyżowanie Al. Prymasa Wyszyńskiego z ul. Kościuszki i Powstańców, woj. wielkopolskie,
- Stary Sącz - DK87, skrzyżowanie DK87 z ul. Witosa i Cyganowice, woj. małopolskie,
- Września - DK92, skrzyżowanie DK92 z ul. Podmiejską - woj. wielkopolskie.
W przypadku przejazdów kolejowo-drogowych chodzi o następujące lokacje:
- Wymysłowo - DK15, woj. wielkopolskie,
- Barwałd Dolny - DK52, woj. małopolskie,
- Większyce, DK45, woj. opolskie,
- Łąkociny - DK36, woj. wielkopolskie,
- Piaski - DK11, woj. wielkopolskie.
Zastępcze lokalizacje dla przejazdów kolejowo-drogowych to: Wierzawice (DK77, woj. podkarpackie), Sycewice (DK6, woj. pomorskie), Chociwel (DK20, woj. zachodniopomorskie), Górzyca (DK22, woj. lubuskie).
Wszystkie urządzenia uruchomione zostaną do połowy przyszłego roku, przy czym odbiór pierwszego urządzenia zostanie wykonany nie później niż do końca lutego 2026 roku. Koszt montażu 5 systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle na przejeździe kolejowo-drogowym wyniesie blisko 2 mln zł, natomiast 10 systemów na skrzyżowaniach ponad 10,8 mln. zł.
Powiększany system RedLight to część przedsięwzięcia „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”, które finansowane jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje w sumie zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
Wartość całego przedsięwzięcia to około 160,7 mln zł.
Skuteczność systemu RedLight
Jak objaśnia GITD, kamery monitorujące skrzyżowanie śledzą tor poruszania się pojazdu i w przypadku niezastosowania się do zakazu wjazdu za sygnalizator rejestrują wykroczenie. Nagranie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, automatycznie zostaje przesłane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, a po analizie nagrania do właściciela pojazdu trafia komplet informacji o wykroczeniu wraz ze zdjęciem zdarzenia.
Tylko w 2024 roku 47 działających systemów RedLight zarejestrowało 60,5 tysiąca wykroczeń na skrzyżowaniach. Najwięcej naruszeń zarejestrowały systemy działające na skrzyżowaniu al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi (6,8 tys.), al. Pokoju i ul. Nowohuckiej (5 tys.) oraz ul. Tischnera i ul. Brożka w Krakowie (3,6 tys.).
W przypadku urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, cztery systemy zarejestrowały 12,3 tys. wykroczeń, w tym 5 tys. na ul. Cyrulików w Warszawie, 4,5 tys. na ul. Średzkiej i 2,2 tys. na ul. Szczecińskiej we Wrocławiu oraz 600 na ul. Piłsudskiego w Radomsku, gdzie zaczął on jednak działać dopiero w lipcu 2024 roku.
Wysokość grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego za niezastosowanie się do sygnału świetlnego na skrzyżowaniu wynosi 500 zł, natomiast na przejeździe kolejowym 2 tys. zł. Jeśli w ciągu dwóch lat dojdzie drugi raz do tego samego wykroczenia, kierujący zapłaci podwójną karę, czyli 4 tys. zł. Sprawcy naruszenia przypisywane jest również 15 punktów karnych.